sobota, 3 marca 2012

Brak i dyskomfort

Ach, kreatywność, wspaniała cecha wyjątkowych osób!
Czym jest? jak ją rozwijać?

Prześledziłam proces rozwijania kreatywności na przykładzie dziecka.
W tym wypadku dziecka mi znanego, syna Igora niespełna 9-letniego (jak widać już samo pisanie o kreatywności w rymy się układa :-)...

Oto, jakie zebrałam obserwacje w tej kwestii...
Co wspiera rozwój kreatywności?

1. Środowisko sprzyjające rozwojowi;
2. Ograniczone zasoby (im mniej masz, tym możesz mieć więcej!);
3. Samodzielność w myśleniu;
4. Samodzielność w działaniu;
5. Samodzielność w pokonywaniu trudności;


Szczeniaki biegają!
1. Środowisko, sprzyjające rozwojowi kreatywności (energia ma być "w głowie"!)

Przed uruchomieniem pokładów wyobraźni należy z dziecka "spuścić" nadmiar energii.

Dobrym sposobem jest wykorzystanie w tym celu psa (jeśli mamy takiego pod ręką).

Spokojne ciało - gorące serce i dusza...
Energia w głowie! 


Igor kombinuje :-)
2. Ograniczone zasoby (im mniej masz, tym możesz mieć więcej!)

2.1 Ograniczone zasoby ludzkie:

Moje dzieci są kreatywne ponieważ: czasem nie mogę poświęcić im czasu lub bywa, że zwyczajnie mi "się nie chce" (odważnie się przyznaję :-))
Nie zapełniam pustki na siłę, bo trzeba, należy, bo co ludzie...
Kiedy słyszę: nudzi mi się, mamo co mogę zrobić? mam "wybiórczą głuchotę" :-) 
Inteligentny człowiek nigdy się nie nudzi, wszak...
Synu, kombinuj, kombinuj... 
Zapełnianie dziecku życia wyłącznie atrakcjami, organizowaniem zabaw, pozbawia je wyjątkowej umiejętności i przyjemności: tworzenia swojego życia! 

Kombinuj Igor, kombinuj! 

2.2 Ograniczone zasoby materiałów:

Wyjątkową wartość mają zasoby "napędzane wyobraźnią" nie bateriami :-)
W przypadku Igora i dnia, który opisuję była to torba plastikowa, którą znalazłam w szufladzie (to nie jest kryptoreklama sklepu Lidl :-))  

Dodatkowe zasoby to wszystko to, co można znaleźć na zabłoconej łące i w lesie.
Cała masa skarbów!
Igor dzielnie dźwigał torbę z kamieniami, myśląc...

3. Samodzielność w myśleniu

Igor podjął wyzwanie: wziął torbę i postanowił nazbierać całą torbę... minerałów :-)

4. Samodzielność w działaniu

Jeśli nie będę ułatwiać, wyręczać dziecka (synku, a może zrobimy to lub to? będzie cudooooownie!) to ma szansę samo rozwinąć swoje, własne skrzydła!

5. Samodzielność w pokonywaniu trudności

Igor wziął na plecy całą torbę kamieni/minerałów i zamyślony ruszył przed siebie...kałużą...

Trzeba zadać sobie trochę trudu, ubabrać się w błocie...







Twórca i tworzywo















Młody twórca Igor wpadł na pomysł, aby w małym strumyczku wody, spływającej po drodze utworzyć, przy pomocy zebranych kamieni i kawałka kory... rezerwuar naturalny. 

Patrzyłam z autentyczną ciekawością (nie bardzo wiedząc, co to jest? :-))

Po powrocie do domu Igor przygotował dla mnie rysunek z opisem, wyjaśniającym zjawisko :-) 


Tu poziom wody jest wyższy
Ja ci to wszystko, mamusiu narysuję i wytłumaczę! 
 

Im więcej mi brakuje, tym więcej mogę mieć! 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz